BYD staví obří továrnu na sodíkové baterie. Nedrží se při zemi

2
BYD staví obří továrnu na sodíkové baterie. Nedrží se při zemi
Fotografie: BYD
  • V prosinci 2023 vyjel v Číně první sériový elektromobil se sodíkovými bateriemi
  • O technologii je obrovský zájem a největší hráči investují do vývoje ohromné sumy
  • Právě nyní začala růst první velká baterkárna na výrobu sodíkových článků

Sodík je vnímán jako zásadní přelom v konstrukci baterií. Obejde se bez lithia i dalších drahých prvků a jeho zásoby jsou téměř nevyčerpatelné; lze jej totiž získávat mj. z mořské vody. Za cenu pomalejšího nabíjení, nižší energetické hustoty a nižšího napětí článku nabízejí podstatně levnější a ekologičtější výrobu, vyšší bezpečnost, pomalejší samovybíjení a lepší výkony v nízkých teplotách proti lithiovými článkům. Hlavní technologickou překážku, tedy separátor schopný odolat ostrým sodíkovým dendritům, se už podařilo překonat a čínští výrobci se již v roce 2022 holedbali, že v průběhu roku následujícího vyjedou první elektromobily se sodíkovými bateriemi. Konkrétně BYD měl již v dubnu uvést svůj nový Seagull, jenže ten nakonec vyjel s LFP články. Nakonec to Čína stihla tak tak, protože 27. prosince skutečně vyjel sériový „sodíkový“ elektromobil; ovšem konkurenční JAC Yiwei vyrobený ve spolupráci s Volkswagenem a vybavený akumulátorem HiNa Battery. Aby toho nebylo málo, tak o pouhý den později opustil výrobní linku první JMEV EV3, rovněž s Na-ion baterií, v němž má prsty pro změnu Ford.

BYD, aktuálně mířící na pozici největší světové automobilky, se však nenechal zahanbit a podle carnewschina.com zahájil 4. ledna výstavbu nové baterkárny s roční kapacitou 30 GWh v čínském městě Sü-čou na půl cesty mezi Pekingem a Šanghají. Dceřiná společnost BYD Findreams Battery podepsala 18. listopadu 2023 smlouvu, jejímž předmětem je továrna na sodíkové baterie, s místními autoritami a také tříkolkovým gigantem Huaihai Group, s nímž na stejném místě začal budovat o rok dříve také baterkárnu na nožové články LFP typu Blade, která v březnu 2024 zahájí produkci. Každá ze dvou továren stála 10 miliard jüanů, tedy 31,3 miliard korun.

Sodíkové baterie aktuálně nabízejí nižší energetickou hustotu kolem 140 až 160 Wh/kg, proto se s nimi minimálně zpočátku počítá především do méně náročných aplikací typu elektrických skútrů, rikš, levných lidových elektromobilů či stacionárních úložišť. Ještě letos by se ale měla představit nová generace s hustotou 160 až 180 Wh/kg, v roce 2026 pak 180 až 200 Wh/kg.