BMW uvádí první pancéřovaný elektromobil světa. Tiše bzučí i v dešti kulek

Mnichovský autosalon 2023
BMW uvádí první pancéřovaný elektromobil světa. Tiše bzučí i v dešti kulek
Fotografie: BMW
  • Tradiční program nabídky pancéřových vozidel BMW Protection se nově týká i modelu i7
  • Na přání poskytne maximální možnou úroveň balistické ochrany osobních vozidel
  • Díky od počátku přizpůsobené konstrukci je lehčí než konkurenční vozidla

BMW nabízí továrně navržená i vyrobená pancéřovaná vozidla již desítky let a pro své zákazníky je ručně vyrábí v Dingolfingu. Proti dodatečným úpravám od externích dodavatelů mají výhodu v nižší hmotnosti a celkové konstrukci navržené pro mnohem vyšší zátěž. Rovněž pojezd je přizpůsoben velkému nárůstu hmotnosti a požadavkům na funkčnost v krajních situacích. Nosný skelet karoserie je místo hliníku z pancéřové oceli s integrovanými ochrannými prvky BMW Core. Zvenčí je zase vůz navržen tak, aby se opticky co nejméně odlišoval. I když speciálních kol bude zatěžko si nevšimnout pro každého, kdo někdy viděl standardní BMW.

Se zesílením se počítalo už při konstrukci základního modelu, bylo tedy možné relativně snadno nahradit původní skelet zesíleným z pancéřové oceli, snížit hmotnost a zvenčí zachovat maximální diskrétnost

Jsou to totiž speciálně navržené lehké s průměrem 20", obuté do dojezdových pneumatik Michelin PAX rozměru 255-740 R510. Tento plášť používaný mj. na hypersportech Bugatti se po průrazu či průstřelu vyplní speciální pěnou, jež umožní odjet od útočníků bezpečně rychlostí až 80 km/h. Pod koly se rovněž schovají vysoce výkonné brzdy potřebné ke zkrocení mnohatunového speciálu (pohotovostní hmotnost v základní výbavě činí 4 450 kg). Standardem je aktivní integrované řízení, tedy natáčení zadních kol, usnadňující manévrování ve stísněných podmínkách a samočinné parkování.

Pohon byl svěřen prostřední verzi BMW i7 xDrive 60 s náhonem všech kol a výkonem 544 k. Ten bohatě stačí k urychlenému opuštění místa ozbrojeného střetu, nicméně s ohledem na hmotnost vozu se zrychlení z klidu na 100 km/h zhoršilo ze 4,7 na 9 sekund a maximálka snížila z 240 na 160 km/h. Poněkud narostla i spotřeba, a to na předběžných 30 kWh/100 km. Kompletní sada kamer převzatá ze standardního i7 poskytuje řidič dokonalý přehled o dění kolem vozu. Specialitou pancéřového provedení je samočinné otvírání i zavírání bočních dveří nutné kvůli jejich hmotnosti a interkom ke komunikaci s okolím bez nutnosti otvírat okna. Doplnit lze dále hasicí systém, možnost hermetického uzavření interiéru při chemickém útoku s vlastním zdrojem čerstvého vzduchu, majáky, vysílačky či stojánky na vlajky.

Chráněné osoby uvnitř se nemusejí nijak omezovat, ve standardní výbavě je řada luxusních prvků, ostatní lze doobjednat. S těžkými dveřmi pomáhá servopohon a okna lze v bezpečí otevírat. Od dob Škody VOS přeci jen pokrok

Interiér poskytuje plné pohodlí srovnatelné s běžným modelem plus řadu specifických prvků, například standardní vyhřívání předních bočních oken či volitelné přídavné vnitřní zrcátko s kamerou. Zmíněné přídavné prvky se kontrolují prostřednictvím dotykového displeje iDrive místo obvyklých dodatečně montovaných modulů s tlačítky.

Pancéřování chrání vůz ze všech stran, tedy i zespodu, což pomáhá i ochraně baterie. Nově se počítá i s útokem dronu. Ochrana před střelami a výbušninami dosahuje třídy VR9, skla dokonce plní požadavky normy VPAM10. Na přání lze zesílit také ochranu zbytku auta na stejnou úroveň, nejvyšší dostupnou pro osobní auta. Oficiální premiéru si pojízdná pevnost odbude na zářijovém mnichovském autosalonu, první zákaznici se dočkají v prosinci, a to včetně těch českých.

Součástí testů obrněných vozidel jsou i praktické zkoušky odolnosti proti reálným zbraním. Po nich je vůz doslova rozstřílený

Technické parametry BMW i7 xDrive60

Kompletní specifikace
Konstrukcesedan, 5 391 × 1 950 × 1 544 mm, 2 640 kg
PohonElektřina, hnaná náprava: 4×4
Výkon400 kW, 544 koní, točivý moment: 745 Nm
Baterie105 kWh (101,7 kWh využitelná kapacita)
Nabíjenírychlonabíjení: 195 kW, palubní: 11 kW, konektory: CCS Combo, Mennekes
SpotřebaKombinovaná: 18,4 kWh / 100 km, dojezd: 625 km
Cena od3 552 900 Kč
Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze