Nový Renault Austral. Samé hybridy, žádné diesely

Nový Renault Austral. Samé hybridy, žádné diesely
Fotografie: Renault
  • Renault uvádí po sedmi letech nástupce kompaktního SUV Kadjar
  • V nabídce chybí pohon všech kol, ale nevíme, zda definitivně
  • Premiéru naopak slaví nový zážehový tříválec

Na koncernové platformě CMF-CD vzniklo kompaktní SUV Renault Austral. Nezvyklý název kupodivu nenaznačuje Austrálii, jde o zkráceninu latinského slova australis, což znamená jižní břeh. V nabídce nahradí dožívající Kadjar, jenž byl technickým dvojčetem Nissanu Qashqai, avšak jeho úspěchu nikdy nedosáhl. Proto novinka zcela změnila filozofii a koneckonců i designový styl. Obliny Renault nahradil výraznými hranami a vysokou přídí charakteristickou pro nejnovější modely značky. Kámen na kameni také nezůstal mezi pohony, i když jeden ze spalovacích motorů přechází s velkými úpravami od předchůdce.

Oblé linie předchozího Kadjaru přišly a zase odešly. Austral hraje na úplně jinou estetickou notu

Z nabídky vypadlo všechno postradatelné, v první řadě diesely a pohon všech kol. O něm v první tiskové zprávě nepadlo ani slovo, v tuto chvíli tedy nevíme, zda jej máme v budoucnu očekávat. Pravdou ale je, že v této třídě tvořil u koncernových značek jen malé procento prodejů. Veškeré pohony jsou v tuto chvíli zážehové a doplněné různými stupni elektrifikace. Mechanicky se vlastně jedná o pouhé dva agregáty, zcela nový tříválec 1,2 l a již známou čtyřválcovou třináctistovku TCe vyvinutou společně s Mercedesem. Jsou ovšem nabízeny v různých výkonových stupních.

Mezi technické vymoženosti naopak přibylo řízení všech kol 4Control již známé z velkých Renaultů typu čerstvě ukončeného Talismanu či Espacu. Třetí generace tohoto systému od japonského Aisinu umí natočit zadní kola až o 5°. Ta se podle rychlosti natáčejí buď stejným, nebo opačným směrem vůči předním a zmenšují průměr otáčení na 10,1 m. Zároveň dramaticky zlepšují průjezdy zatáčkami a stabilitu při dálničních změnách jízdních pruhů. V kombinaci s voličem jízdních režimů Multi Sense lze využít řady nastavitelných parametrů. Novinkou je rovněž spojení tohoto systému s víceprvkovým závěsem zadní nápravy, startovní verze si ovšem budou muset vystačit s klasickými vlečenými rameny.

Natáčení kol dodává japonský Aisin, třetí generace se u Renaultu nově pojí s víceprvkovým zavěšením kol

Novinkou je vůbec první použití označení Alpine (výrobce exkluzivních sporťáků s technikou Renaultu) pro sportovně laděnou verzi samotného Renaultu. V tomto případě vrcholná linie Esprit Alpine sice nabídne nezměněnou techniku, avšak také balíček sportovních doplňků, jako je exkluzivní matná šeď Satin Shale či broušená 20" kola Daytona s logy Alpine a dekoracemi ve vysoce lesklé černé barvě. Uvnitř pak nabídne alkantarové čalounění s modrým stehováním, volant potažený nappou a hliníkové doplňky.

Prostřední a klasice nejpodobnější motorizací bude známý čtyřválec 1.3 s přeplňováním a přímým vstřikem využívající základní, nejjednodušší verzi mild-hybridu. Ta používá startérgenerátor na 12 V a Li-ion baterii. Nabídne dvě výkonové verze 140 k a 160 k, přičemž slabší nabídne volbu mezi manuální a samočinnou variátorovou převodovkou X-tronic. Pro silnější je jedinou volbou automat. Nabídne točivý moment 270 Nm, dostupný od 1 800 do 3 500 otáček a kombinovanou spotřebu 6,2 l/100 km.

Podle dnešních obyčejů bude novinka spoléhat především na design, ten by měl být nadčasovější než u předchůdce

Nejdostupnější volbou bude nový nepřímovstřikový tříválec 1.2 s přeplňováním prezentovaný jako náhrada za diesel. Ten nabídne výkon 130 k, jen manuální řazení a normovanou spotřebu od 5,3 l/100 km, podle výrobce o pětinu nižší než srovnatelný konvenční benzinový pohon. I zde bude vypomáhat jednoduchý mild-hybridní startérgenerátor, ovšem tentokrát pracující s napětím 48 V, rovněž z Li-ion baterie.

A konečně tu máme full hybrid. Ten uzavře nabídku shora a vyvine až systémových 199 k se stejným tříválcem 1.2, ovšem mnohem výrazněji podporovaným dvěma elektromotory propojenými bezspojkovou převodovkou „dog box“ se zubovými spojkami. Tato technologie převzatá z Formule 1 zajišťuje díky eliminaci jakéhokoliv vnitřního tření větší efektivitu i životnosti celé skříně. Energie se ukládá do Li-ion baterie s 400 V a kapacitou 1,7 kWh. Výsledkem je normovaná spotřeba startující na 4,6 l/100 km a řadící Austral mezi vůbec nejúspornější hybridní SUV. Úspory by ještě měla podpořit palubní elektronika radící řidiči s předstihem, jak se zachovat v následujících situacích.

Interiér sází na podobnou technicistní notu jako nový Mégane Electric. Měl by působit prémiově a moderně

Vůz se dostane do prodeje v poslední čtvrtletí 2022, ceny ani finální specifikace v tuto chvíli nejsou k dispozici.

Diskuze ke článku
V diskuzi zatím nejsou žádné příspěvky. Přidejte svůj názor jako první.
Přidat názor

Nejživější diskuze